Verhalen van leden

Column weemoedDoor Eilard Jacobs

De herfst wordt dikwijls afgeschilderd als een periode van weemoed. De bladeren vallen en doen denken aan vergankelijkheid. Herkenbaar voor de watersporter?

Als het seizoen op zijn eind loopt, de dagen steeds korter worden en de temperaturen lager, hoewel... tegenwoordig juist hoger, bekruipt mij toch de behoefte om de boot netjes op te bergen voor de winter. Het liefst nadat ik, nog profiterend van de prettige temperaturen, het staalwerk nog wat heb onderhouden. Toch heb ik, als ik voor het laatst in het seizoen op zeil de haven van Durgerdam nader, waar ik zal gaan aftuigen, ook wel een beetje een brok in de keel. Er komt per slot een einde aan een prachtig vaarseizoen. Maar als het weer een aantal dagen later echt omslaat en de regen tegen de ramen begint te kletteren, ben ik toch maar weer wat blij dat het schip veilig en droog onder de wintertent ligt.

Schrijf reactie (0 Reacties)

GeusteWater01Door Kees Visser

Een nieuw verhaal over de boot van Kees Visser en Carla Brinkman, die is gebouwd door de opa van Kees en geheel toevallig 'De Watergeus' heet. Eerdere afleveringen stonden als 'Boot van de Maand' in de Geuzen van juni en september 2019. Lees hier aflevering 1, en lees hier aflevering 2.

Omstreeks 1937/1938 maakte mijn grootvader, Cornelis Visser, het ontwerp voor dit scheepje van 10,50 meter lang, 2,75 meter breed en met een diepgang van 75 centimeter.

Zwart wit foto boven artikel: Mijn opa Cornelis Visser ontwierp de Watergeus omstreeks 1937/1938.

Nu, in 2022, is het casco van het schip al een paar jaar een vertrouwd beeld op de kade van onze vereniging. Wij hebben namelijk onbewust besloten dit levenswerk van mijn opa tot ons levenswerk te maken!

Schrijf reactie (0 Reacties)

trapjeop copyDoor Eilard Jacobs

De tijd van onderhoud is gekomen, daarmee vertel ik natuurlijk niets nieuws. Maar op de wal is aan boord stappen heel wat meer werk dan als het schip in het water ligt. Je moet juist dan voortdurend het schip op en af.

Onze Odyssee is te groot voor de helling op de Diemerzeedijk, daar heb ik me maar bij neergelegd. Maar zo nu en dan moet je toch wel wat aan het onderwaterschip doen.

Schrijf reactie (0 Reacties)

Goede windDoor Eilard Jacobs

Een schipper met tijd heeft altijd goede wind... Ieder najaar wacht ik op goede wind om de oversteek van Friesland naar Amsterdam te maken, soms lukt dat.

Toen ik met pensioen ging nam ik me voor voortaan altijd rustig op goede wind te wachten bij mijn oversteek Friesland-Amsterdam en omgekeerd. Met een zomerligplaats in Friesland en winterstalling in de haven van de Diemerzeedijk doet zich twee keer per jaar de vraag voor of ik met goede wind kan overzeilen. Toen ik nog werkte moest die goede wind ook nog in mijn agenda passen.

Schrijf reactie (0 Reacties)

mijmeringenDoor Chiel den Besten

In De Geus van mei en juni uitte het bestuur zijn teleurstelling over de slechte opkomst tijdens de twee georganiseerde inloopavonden om mee te denken over de toekomst van de vereniging en ideeën te ontwikkelen voor een meerjarenplan voor onze vereniging.

Ik voelde me aangesproken want zelf had ik ook geschitterd door afwezigheid, terwijl de uitnodigingen inderdaad tijdig en niet te missen waren.

Schrijf reactie (0 Reacties)

elek foto1Door Frans van Wittmarschen

In De Geus van juni dit jaar zijn jullie uitgebreid geïnformeerd over het elektrificeren van de verenigingsboot. Er was een boot aangeschaft die aan vrijwel alle vooraf gestelde eisen voldeed.

Inmiddels is deze boot, een Stormer, ontdaan van alles wat maar demontabel was. De kale boot staat in de loods. In de zomerperiode is er niet zoveel gebeurd, behalve dat één van de leden de boot vanbinnen helemaal heeft schoongemaakt.

Schrijf reactie (0 Reacties)

loden

Door Eilard Jacobs

Varen op het Wad betekent dat diepte en diepgang je voortdurende aandacht vragen. Gelukkig heb je daar instrumenten voor, maar of je daar altijd op kan vertrouwen...

Wat later dan andere jaren was ik eind juni dan toch eindelijk het Wad opgegaan. Even alleen nog, Corien had nog niet zo'n behoefte maar de volgende dag zou mijn vaste zeilmaat Dieks aan boord stappen. Maar ik had nog even een dagje op het Wad de boot voor mezelf. De weersverwachting gaf een bescheiden noordoostenwind, die bovendien 's nachts zou afzwakken.

Schrijf reactie (0 Reacties)

maartkriebelsMaartrust in Durgerdam.                                                                        

Door Eilard Jacobs

Mijn stukje in de maart-Geus gaat traditiegetrouw over de kriebels bij het naderen van het seizoen. Mooi weer helpt daarbij, de klussenlijst niet.

Ook dit jaar weer begon in maart de zon te schijnen over de steigers en het dekkleed waar ons schip nog keurig, maar wel al drijvend, onder lag. Mijn eerste opwelling is dan: dektent eraf en optuigen. Maar dat leer ik wel weer af als ik aan boord stap en de kajuit in ga. Zoals gebruikelijk liggen er allerlei spullen uitgestald die ik in de loop van de winterstalling tevoorschijn heb gehaald voor klussen en niet meer heb opgeborgen. Want: “Wie weet heb ik ze straks wéér nodig”. Nog voor de dektent eraf is vallen er al verfklussen aan de romp op en de ervaring leert dat dit er niet beter op wordt als je de dektent er helemaal af hebt. 

Schrijf reactie (0 Reacties)

pagina 6De mast ligt plat en het is geen zeilboot meer.

Door Eilard Jacobs

Een zeilschip ziet eruit als een zeilschip zolang er een mast op staat. Maar de winter breekt aan en dan gaat de mast plat. Een aantal maanden is het dan een zeilloos-schip.

Het was dit jaar al laat in oktober toen ik onze Odyssee van de zomerligplaats in Friesland naar Durgerdam voer. Nog een dag met mooi weer een paar uur gezeild en toen was het hoog tijd om af te tuigen. Dat gaat op de een of andere manier altijd een stuk vlotter dan het omgekeerde, het optuigen in het voorjaar, maar een hoop werk blijft het. Zeilen afslaan en vooral het netjes opdoeken, schoten opschieten, enz.. Maar het piece de resistance is natuurlijk het strijken van de mast.

Schrijf reactie (0 Reacties)

Over ons

WSV 'De Watergeuzen' is opgericht in het jaar 1928. De vereniging beheert drie havens. De haven aan de Diemerzeedijk met het clubhuis en de winterstalling vormt het middelpunt van de vereniging. De twee andere havens zijn in Vinkeveen en in Durgerdam.

Laatste Nieuws

Search