Door Eilard Jacobs

In de vorige Geus ontbrak het gebruikelijke stukje van mij. Net toen de deadline eraan kwam was ik verwikkeld in (boot)perikelen.
Ons schip, de Odyssee, kan niet gehellingd worden bij de Watergeuzen, te zwaar en te hoog. Daarom krijg ik 's winters altijd van Job een mooi plekje in het water. Maar zoiets komt het onderhoud niet ten goede, zeker als je twee winters nauwelijks kan werken door een gebroken been en twee keer door een knieprothese. Kortom, tijd om het eens grondig aan te pakken.
Ik had daarvoor ergens anders een stallingsplek binnen gereserveerd, maar toen ik daar aankwam bleek dat ik de onderhoudswerkzaamheden die ik van plan was,niet allemaal binnen mocht uitvoeren. Dus heb ik de stalling maar afgezegd. Maar wat dan?
In ieder geval moest het schip nodig uit het water, dat was al drie jaar niet gebeurd. Ik heb goede ervaringen met in het najaar een paar weken hellingen en dan het water weer in. Maar waar kan je terecht in een tijd waarin alle winterstallingen al volgeboekt zijn? Dat was gelukkig mogelijk bij jachtwerf Borsch in Zaandam, daar had ik al eens eerder gehellingd en daar kon ik wel even de kant op. Een prettig bedrijf en niet duur ook.
Tot aan het potdeksel weer in de verf en te water.
Nu had ik behalve stallingsperikelen ook motorperikelen. Ik had voortdurend het probleem dat bij wat hogere toerentallen de brandstoftoevoer begon te haperen. Van alles geprobeerd: natuurlijk nieuwe filters en kijken naar bacteriegroei in de tank. Maar die was er niet. Checken of er niet ergens een lek in de brandstofleiding zat waardoor hij valse lucht aanzoog, maar niets hielp. Ik heb ook een monteur geraadpleegd. Die wist het ook niet maar zou ernaar kijken als hij even tijd had. Maar voor hij daaraan toekwam moest het schip naar de winterstalling, dus ik ben met een haperende motor van Friesland naar Zaandam gevaren. Toch maar eens gebeld met importeur Drinkwaard (de motor is een Craftsman). Zij vertelden me dat er in de brandstofpomp óók nog een filter zit dat zo nu en dan best wat reiniging kan velen. Sinds de motor 14 jaar geleden nieuw geplaatst is heb ik dat niet geweten en er ook niet naar gekeken. En inderdaad, het filter was vervuild en nadat ik het schoongemaakt had liep de boel weer.
Enfin, de motor is weer betrouwbaar en ik heb het schilderwerk tot aan het potdeksel af, maar bovendeks ligt nog heel veel werk te wachten. Een andere binnenstalling vinden in oktober is kansloos en gelukkig kon ik toch nog wel terecht aan de Diemerzeedijk. De dektent die bij het schip hoort is laag en eronder is het pikdonker, dus niet geschikt als je aan het dek wilt werken. Ik heb nu maar een soort tent gebouwd en hoop, dankzij de klimaatverandering, deze winter toch flink aan het schip te kunnen werken. Ik zal veel aan de Diemerzeedijk te vinden zijn de komende maanden en hoop dat we door diezelfde klimaatverandering géén hevige storm krijgen.